Min sommar

Godkväll!

Innan jag åkte till USA så var jag inte alls övertygad om att jag skulle klara av att ta hand om 4 barn, behärska språket, vara hemifrån i flera månader etc. Det var så himla mycket som var frågetecken när jag väl kom dit. Men, man klarar av allt här i livet, även om det emellanåt kan vara lite kämpigt.
Fick email förra veckan från "mina" barn. Har tidigare bara mailat med äldsta flickan, Amelia. Den här gången skrev alla lite var:

Hi from william
Have you gone to any parties in Sweden lately? My football team is undefeated the whole season.  How are your two Jack russels? I got my report card. I got A's, B's. At Grandmother's house, a bird flew into the window and died and we buried it in her yard. And stuck a stick where we buried it.

Hi from Nick
Hello. I like Hammy. I got a  touchdown in football What's happening in Sweden? I like Hammy. We killed our pumpkin from Halloween with a BB gun. I did a split and it hurt.  I like Hammy. What's up, my homie?  Life is hard and girls are cruel. I like Hammy!!!!!!!!!!

Hi from Andrew
They dragged me to the computer because Nick said he'd call Mom if I don't come in here. Bye.
     I got a cool air soft gun that's not a piece of crap like Williams. Now I'm going to go watch History Channel. Bye.

What's up? from Amelia
     Yesterday was the most boring day in all of existance, but today was Veteran's Day, so We're all out of school. We went and split wood this morning over at Grandmother Rachels' house. I picked pecans. The school dance was kinda fun last Friday. I didn't dance, but I got a lot of people telling me to dance. This one guy who is almost as annoying as Riley got rejected by Nancy, so I'm considering bothering him about that to get back for all the times he's annoyed me. I'ts completely evil and cruel, but its tempting.
Bye



Haha, dom är roliga. Precis som dom var i somras. Min lilla smyg favorit Nick har tagit efter mig, "whats up homie?!". Haha, Beth och Jay hade nog inte velat höra att jag lärt honom massa "gangsta uttryck". Det verkade som att Beth hade tvingat dom allihop att skicka mail till mig, det märker man på Andrew ;) Han var så jävla taskig mot mig i somras, men jag vet att han tyckte att jag var ganska cool iaf.



Under dom där sommarmånaderna kände jag mig ibland som en riktig 4-barns morsa. Har ni packat med det där?! Och det där!? Har ni strumpor på er!? Vart är era skor!? Jag blir galen på er igen ifall ni försökt gömma tennisskorna igen bara för at ni inte vill spela tennis, då får ni gå dit med vinterkängor, så enkelt är det!!
Och deras stökiga rum som jag skulle ha lite ansvar över, och deras tvätt. Haha, rätt frustrerande emellanåt. Men gud, ingenting jag ångrar! Gud vad jag har mognat den här sommaren!







Det var dock inte bara tråkiga stunder. Ibland hade jag världens bästa jobb. T.ex. när vi låg och glassa vid poolen hela dagen med glass i handen och inte ett moln på himlen. Dock kunde väl dom dagarna också bli lite frustrerande... När pojkarna sket fullständigt i vad jag sa och var högljudda, bråkade om vem som skulle ha på sig de blå simglasögonen, skvätta vatten på de andra fisförnäma mammorna. Ibland kändes det inte helt bekvämt att skrika på dom på engelska mitt framför allt folk. Och visst satt dom säkert där och dömde en lite, poängsatte mitt arbete. Vissa dagar låg jag där med min bok, såg dom hålla på i ögonvrån men kopplade bort det där.

Haha, det låter helt hemskt, men nu efteråt när man tänker tillbaka så garvar man som fan. Det mest frustrerande under mina månader där var när jag skulle köra bil med alla ungar med mig. 9 av 10 fall så bråkade dom som fasen. Hela bilen guppade, vrålskrik samtidigt som man skulle hitta till nya platser. Efter ett antal försök blev det bara att skruva upp musiken på högsta nivån "jag är inte här, jag är någonstans i Karibien, ligger på en strand och läser en bok"....


Men, vissa stunder var jättemysiga! Som när små pojkarna ville att jag skulle stanna i deras rum på kvällarna. "Varför", frågar jag. "Because you're so cool".  Awww.

Dagarna innan jag åkte så gick vi ut och käkade hela familjen. Beth sa då att det aldrig gått så bra någonsin med barnen som det gjorde för mig (och dom  har haft många barnvakter). Hon sa att hon verkligen kände att hon kunde lämna barnen med mig och att saker och ting faktiskt blev gjorda.

Det var så himla skönt när barnen hade börjat skolan. Då hade jag ansvar att plocka upp dom, se till att dom gjorde läxorna (vilket kunde vara en mardröm), se till att dom Will och Andrew hade med sig alla deras american football saker inför träningen, sedan laga mat.
Man såg på Beth när hon kom hem hur lättad hon var jämt när Nick låg i sin säng och att det bara var att värma maten. Även fast jag haft lite delade åsikter om familjen så hade jag en jättebra sommar. 

Vissa som hör ordet "au pair", tänker direkt att det är ett astråkigt yrke. Jag kan bara säga att det är tufft, man har massa massa ansvar, men gud vad kul det är! Det är något som jag antagligen kommer att göra igen i framtiden.

Efter NZ har jag ju Sydamerika och Afrika kvar att bo i i några månader innan jag fyllt 23, då blir det nog mkt väl att jobba som au pair.

Om ngn funderar på att åka iväg som au pair, gör det! För min del räckte det dock att jobba hos familjen i 3.5 månader, 1 år skulle bli alldeles för långtråkigt för mig.

Nu ska jag surfa lite, sen läsa, sedan försöka nanna. Ska upp tidigt imornbitti och prata med "han".

Puss!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0